ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΜΕ ΑΠΟΨΗ ΧΩΡΙΣ ΛΟΓΟΚΡΙΣΙΑ

ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΜΕ ΑΠΟΨΗ ΧΩΡΙΣ ΛΟΓΟΚΡΙΣΙΑ

Σελίδες

Τετάρτη 2 Φεβρουαρίου 2011

Διόδια: Ένας στου δύο οδηγούς φορτηγών δεν πληρώνει - Κόντρα για τις απολύσεις

Οι μισοί οδηγοί φορτηγών που διασχίζουν τον ΠΑΘΕ δεν καταβάλλουν πλέον διόδια. Μάλιστα, το 50% εξ αυτών φέρουν πινακίδες ξένων χωρών. Αυτό επισημαίνουν στελέχη των κοινοπραξιών που κατασκευάζουν τα μεγάλα οδικά έργα της χώρας, κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου για την τύχη των συμβάσεων παραχώρησης.
Το κίνημα «δεν πληρώνω» βρίσκει θιασώτες και πέραν της Ελλάδας, αρκεί να κυκλοφορούν σε ελληνικούς δρόμους. Μάλιστα, αυτή η νεοπαγής «διοδιο-αποφυγή» υποκρύπτει και σημαντική αισχροκέρδεια, καθώς, ενώ πληρώνουμε τα προϊόντα στην τελική τους τιμή (που περιλαμβάνει και το μεταφορικό κόστος, άρα και το ύψος των διοδίων), φαίνεται ότι κάμποσοι φορτηγατζήδες καρπώνονται μέρος αυτού του ποσού.
Όταν, λοιπόν, τέθηκε για πρώτη φορά ζήτημα ανάκτησης των διοδίων από τους «τζαμπατζήδες» των εθνικών οδών και οι κοινοπραξίες άφησαν να εννοηθεί ότι θα διεκδικήσουν τα διαφυγόντα έσοδά τους, πάνω από 20 μεταφορικές επιχειρήσεις προσέγγισαν τις εταιρίες και ρώτησαν «πόσα χρωστάμε;»
Μπλόκο από τις τράπεζες

Αυτό, βέβαια, είναι το μικρότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι συμβάσεις παραχωρήσεις. Το «αγκάθι», το οποίο ομολογούν όλοι οι εμπλεκόμενοι, είναι το ολοκληρωτικό πλέον «πάγωμα» της τραπεζικής χρηματοδότησης προς τους παραχωρησιούχους.
Έτσι, τα έργα μένουν στάσιμα και δεν προχωρούν, με αποτέλεσμα και να τίθενται εκτός χρονοδιαγραμμάτων, αλλά και να αδειάζουν τα εργοτάξια, λόγω των απολύσεων. Οι καραμπόλες αυτής της κατάστασης ξεφεύγουν από τα συνηθισμένα.
Την Δευτέρα η ΓΣΕΕ κατήγγειλε ως «προκλητικές και παράνομες» τις 27 απολύσεις εργαζομένων στην «Ολυμπία Οδό», δηλαδή στην κοινοπραξία που κατασκευάζει τον δρόμο Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα.
Χθες, η «Ολυμπία Οδός» απάντησε στη ΓΣΕΕ ότι καταβάλλει «κάθε προσπάθεια ώστε η προσωρινή διακοπή χρηματοδότησης του έργου που εμφανίστηκε να λυθεί και οι λόγοι που την προκάλεσαν να αρθούν ολοκληρωτικά στο πλαίσιο της διαπραγμάτευσης που βρίσκεται σε εξέλιξη με το Ελληνικό Δημόσιο και τις δανείστριες τράπεζες, στο αμέσως επόμενο διάστημα».
Η κοινοπραξία αναφέρθηκε στο μείγμα της νέας κατάστασης που έχει άλλαξε πλήρως το σκηνικό, όπως οι μεγάλες καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις, στις αρχαιολογικές ανασκαφές και στην μετατόπιση των δικτύων κοινής ωφελείας, οι ενστάσεις των κατοίκων στο ΣτΕ για την χάραξη και τα περιβαλλοντικά, αλλά και το νεοπαγές κίνημα του «δεν πληρώνω».
Όλα αυτά, όπως σημειώνει η κοινοπραξία «έχουν οδηγήσει τους δανειστές σε επανεξέταση της παρούσας κατάστασης». «Μέχρι να βεβαιωθούν ότι το εργο βρίσκεται στον σωστό δρόμο, δεν θα προχωρήσουν σε περαιτέρω δανεισμό» αναφέρει η ανακοίνωση.

«Σε συνδυασμό με την κρίση στην ελληνική οικονομία που επιδρά αρνητικά στα έσοδα που επενδύονται αποκλειστικά στην κατασκευή, οι παραπάνω παράγοντες στερούν από το Έργο σημαντικούς πόρους με αποτέλεσμα να επιβραδύνονται οι ρυθμοί κατασκευής» σημειώνεται.
Οι όροι αλλάζουν

Όπως παραδέχονται κύκλοι των κοινοπραξιών, είναι αδύνατον να εκτελεστούν τα έργα με τους όρους του 2007, όταν και ψηφίστηκαν από τη Βουλή οι συμβάσεις παραχώρησης.
Μάλιστα, εκτιμούν ότι, εάν οι διαπραγματεύσεις με το υπουργείο δεν καταλήξουν σε μία νέα φόρμουλα «συμβίωσης» και οι τράπεζες διατηρήσουν κλειστή την κάνουλα του δανεισμού, τότε «θα έχουμε πέντε νέες υποθαλάσσιες αρτηρίες!»
Η «καραμπόλα» του κακού σεναρίου, όπως υπογραμμίζουν, θα ήταν να καταρρεύσουν τα έργα και μαζί τους η μεγαλύτερη επένδυση που γίνεται στη χώρα, συνολικού ύψους 8,5 δισ. ευρώ.
Προς επιδότηση διοδίων

Οι διαπραγματεύσεις μεταξύ του υπουργείου Υποδομών, των παραχωρησιούχων και των δανειστριών τραπεζών συνεχίζονται με στόχο τη μείωση της τιμής των διοδίων. Συγκεκριμένα, όπως πληροφορείται Το Βήμα Online, το υπουργείο Υποδομών βρίσκεται σε ανοιχτή γραμμή με το υπουργείο Οικονομικών, προκειμένου να συγκροτηθεί μία οικονομοτεχνική φόρμουλα, βάσει της οποίας θα επιδοτείται σήμερα μέρος των διοδίων εις βάρος των μελλοντικών εσόδων του Δημοσίου που θα λαμβάνει από τους οδικούς άξονες.
Επίσης, το υπουργείο Υποδομών επιδιώκει να συμπεριλάβει την δημιουργία παράδρομων σε κάθε σημείο των υπό κατασκευή οδικών αξόνων - όπου η ύπαρξή τους κρίνεται απαραίτητη – στο ήδη υπάρχον έργο των συμβάσεων παραχώρησης, προκειμένου η όλη διαδικασία να καταστεί ταχύτερη. Και αυτό διότι ένας ξεχωριστός διαγωνισμός θα έπαιρνε δυσανάλογα πολύ χρόνο για την εκτέλεση του έργου, όπως σημειώνουν πηγές του υπουργείου.
Ωστόσο, το όλο εγχείρημα κρύβει πολλούς κινδύνους, καθώς η εξάπλωση του κινήματος «δεν πληρώνω», το οποίο καλπάζει με έναν μέσο όρο γύρω στο 15% των διερχομένων οχημάτων, μπορεί να οδηγήσει σε πλήρη αποδόμηση των συμβάσεων παραχώρησης.
Οι συμβάσεις προβλέπουν ότι το δημόσιο θα διευκολύνει με κάθε τρόπο τις κατασκευαστικές κοινοπραξίες και επειδή όμως αυτό δεν έγινε στο βαθμό που έπρεπε, μπορεί τελικά να οδηγήσει τις κατασκευάστριες εταιρίες στο να εγκαταλείψουν τα έργα, οδηγώντας έναν στρατηγικό σχεδιασμό των οδικών μεταφορών σε πλήρη διάλυση.
Μάλιστα, σε αυτή την περίπτωση οι κοινοπραξίες, αλλά και οι τράπεζες θα μπορούν να διεκδικήσουν και να πάρουν τεράστια αποζημίωση από το δημόσιο, με τον φορολογούμενο να πληρώνει για ακόμη μία φορά στα «σπασμένα». Γι’ αυτό και όλες οι πλευρές έχουν κοινό συμφέρον να απεύχονται το μοιραίο.
Τα ακριβότερα βοσκοτόπια της Ευρώπης!

Στο ένα δισ. ευρώ αναμένεται να φτάσει το κόστος των απαλλοτριώσεων που συνδέονται με τα μεγάλα έργα των οδικών αξόνων, σύμφωνα με αρμόδιους παράγοντες του υπουργείου Υποδομών. Όπως εκτιμούν οι ίδιες πηγές, τα δικαστήρια, στα οποία προσφεύγουν οι άμεσα ενδιαφερόμενοι ιδιοκτήτες, αποδεικνύονται ιδιαίτερα «γαλαντόμα» για τους προσφεύγοντες, εκτοξεύοντας την αξία της γης σε απίστευτα υψηλά επίπεδα, που δεν δικαιολογούνται από τις χρήσεις τους.
Πηγή: www.thebest.gr