Ο υπό κατασκευή αυτοκινητόδρομος Πατρών-Κορίνθου είναι το μόνο σημείο που φαίνεται πως υπάρχει πεδίο ουσιαστικής διαπραγμάτευσης μεταξύ Κυβέρνησης και εργολάβων στην προσπάθεια της πρώτης να πετύχει μείωση των τιμών των διοδίων. Στο εν λόγω κομμάτι της Εθνικής ο κατασκευαστής ενδέχεται να βάλει λίγο νερό στο κρασί του, επειδή ακριβώς ο δρόμος είναι επί της ουσίας εργοτάξιο.
Η όποια μείωση μπορεί όμως να γίνει αποδεκτή μόνο κατά τη φάση της κατασκευής , που θα επιμηκυνθεί σε σχέση με το χρονοδιάγραμμα που προβλέπουν οι συμβάσεις. Κατά τα λοιπά, όπως αναφέρει η "Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία:
Με πλήρη διάσταση απόψεων έληξε ο πρώτος γύρος των διαπραγματεύσεων ανάμεσα στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και τους εργολάβους των αυτοκινητοδρόμων, με τους τελευταίους να θέλουν «και την πίτα ολάκερη και το σκύλο χορτάτο».
Λένε όχι στη μείωση των τιμών και κατά τη διάρκεια των συναντήσεων προχώρησαν προκλητικά σε νέες αυξήσεις! Ζητούν επιπλέον από το Δημόσιο να τους εγγυηθεί τα έσοδα από τα διόδια ώς το 2037 (τα οποία μειώνονται λόγω της οικονομικής κρίσης αλλά και του κινήματος «Δεν πληρώνω»), κάτι όμως που δεν προβλέπεται σε τρεις από τις πέντε συμβάσεις του 2007.
Ο δεύτερος γύρος των συνομιλιών ξεκίνησε, με προοπτική να ολοκληρωθεί στο τέλος Φεβρουαρίου, αλλά σε κάθε περίπτωση οι πολίτες πρέπει να κρατούν «μικρό καλάθι» για τη μείωση των τιμών, παρά τις κατά καιρούς δηλώσεις του αρμόδιου υφυπουργού Γιάννη Μαγκριώτη ότι «τα διόδια είναι άδικα». Το μόνο που φαίνεται να συζητάνε οι εργολάβοι είναι κάποιες μικρές... διορθώσεις και μάλιστα σε ορισμένα τμήματα, όπως η Κορίνθου-Πατρών, που στην ουσία είναι εργοτάξια. Και αυτό μόνο κατά τη φάση της κατασκευής, που θα επιμηκυνθεί σε σχέση με το χρονοδιάγραμμα που προβλέπουν οι συμβάσεις.
Μεγάλη απροθυμία υπάρχει από την πλευρά των εργολάβων και στην εγκατάσταση ηλεκτρονικών διοδίων, με τα οποία η χρέωση θα γίνεται ανάλογα με τα χιλιόμετρα που διανύει κάθε όχημα και είναι δικαιότερη για οδηγούς που διανύουν μικρές αποστάσεις, όπως στην περίπτωση της τμήματος της Αθηνών-Λαμίας που βρίσκεται μέσα στα όρια της Αττικής. Προβλέπονται σαφώς από τις συμβάσεις, αλλά από τις μελέτες που τις συνοδεύουν προκύπτει σαφώς ότι δεν συμφέρουν τους εργολάβους και επομένως έχουν μετατεθεί για το μέλλον, όπως και η εφαρμογή εκπτωτικών προγραμμάτων για συχνούς χρήστες των αυτοκινητοδρόμων. Το υπουργείο επιμένει στα ηλεκτρονικά διόδια, αλλά προς το παρόν εισπράττει άλλο ένα όχι.
Ως αντάλλαγμα ετοιμάζεται να προσφέρει στους εργολάβους μια ρύθμιση που θα λειτουργεί ως φόβητρο για οδηγούς που αρνούνται να πληρώσουν διόδια. Εξετάζεται μια τροπολογία, που πιθανότατα θα ενταχθεί στο υπό διαβούλευση φορολογικό νομοσχέδιο, σύμφωνα με την οποία η αποφυγή πληρωμής θα θεωρείται απώλεια δημοσίων εσόδων, με το επιχείρημα ότι τα κρατικά ταμεία χάνουν τις εισπράξεις από τον ΦΠΑ που αντιπροσωπεύει το 23% της τιμής. Με αυτή την πλατφόρμα θα μπει και το Δημόσιο «συνεταίρος» στις εισπράξεις των εργολάβων, παρά το γεγονός ότι στους τρεις μεγαλύτερους αυτοκινητόδρομους (Αθήνα-Πάτρα, Αθήνα-Λαμία και Μαλιακός-Κλειδί) το ρίσκο των αναμενόμενων εσόδων έχουν αναλάβει εξ ολοκλήρου οι ανάδοχοι των έργων.
Με βάση τις συμβάσεις οι εργολάβοι «υπολογίζουν τα έσοδά τους με βάση τις πραγματοποιηθείσες διελεύσεις». Μάλιστα στις αιτιολογικές εκθέσεις που έχουν κατατεθεί στη Βουλή σημειώνεται σαφώς ότι «δεν αφαιρούνται τα τυχόν μη καταβληθέντα τέλη διοδίων». Επομένως οι απώλειες εσόδων βαρύνουν τους εργολάβους, που επιπλέον είναι υποχρεωμένοι να αποδίδουν στο Δημόσιο και τον αναλογούντα ΦΠΑ.
Η όποια μείωση μπορεί όμως να γίνει αποδεκτή μόνο κατά τη φάση της κατασκευής , που θα επιμηκυνθεί σε σχέση με το χρονοδιάγραμμα που προβλέπουν οι συμβάσεις. Κατά τα λοιπά, όπως αναφέρει η "Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία:
Με πλήρη διάσταση απόψεων έληξε ο πρώτος γύρος των διαπραγματεύσεων ανάμεσα στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και τους εργολάβους των αυτοκινητοδρόμων, με τους τελευταίους να θέλουν «και την πίτα ολάκερη και το σκύλο χορτάτο».
Λένε όχι στη μείωση των τιμών και κατά τη διάρκεια των συναντήσεων προχώρησαν προκλητικά σε νέες αυξήσεις! Ζητούν επιπλέον από το Δημόσιο να τους εγγυηθεί τα έσοδα από τα διόδια ώς το 2037 (τα οποία μειώνονται λόγω της οικονομικής κρίσης αλλά και του κινήματος «Δεν πληρώνω»), κάτι όμως που δεν προβλέπεται σε τρεις από τις πέντε συμβάσεις του 2007.
Ο δεύτερος γύρος των συνομιλιών ξεκίνησε, με προοπτική να ολοκληρωθεί στο τέλος Φεβρουαρίου, αλλά σε κάθε περίπτωση οι πολίτες πρέπει να κρατούν «μικρό καλάθι» για τη μείωση των τιμών, παρά τις κατά καιρούς δηλώσεις του αρμόδιου υφυπουργού Γιάννη Μαγκριώτη ότι «τα διόδια είναι άδικα». Το μόνο που φαίνεται να συζητάνε οι εργολάβοι είναι κάποιες μικρές... διορθώσεις και μάλιστα σε ορισμένα τμήματα, όπως η Κορίνθου-Πατρών, που στην ουσία είναι εργοτάξια. Και αυτό μόνο κατά τη φάση της κατασκευής, που θα επιμηκυνθεί σε σχέση με το χρονοδιάγραμμα που προβλέπουν οι συμβάσεις.
Μεγάλη απροθυμία υπάρχει από την πλευρά των εργολάβων και στην εγκατάσταση ηλεκτρονικών διοδίων, με τα οποία η χρέωση θα γίνεται ανάλογα με τα χιλιόμετρα που διανύει κάθε όχημα και είναι δικαιότερη για οδηγούς που διανύουν μικρές αποστάσεις, όπως στην περίπτωση της τμήματος της Αθηνών-Λαμίας που βρίσκεται μέσα στα όρια της Αττικής. Προβλέπονται σαφώς από τις συμβάσεις, αλλά από τις μελέτες που τις συνοδεύουν προκύπτει σαφώς ότι δεν συμφέρουν τους εργολάβους και επομένως έχουν μετατεθεί για το μέλλον, όπως και η εφαρμογή εκπτωτικών προγραμμάτων για συχνούς χρήστες των αυτοκινητοδρόμων. Το υπουργείο επιμένει στα ηλεκτρονικά διόδια, αλλά προς το παρόν εισπράττει άλλο ένα όχι.
Ως αντάλλαγμα ετοιμάζεται να προσφέρει στους εργολάβους μια ρύθμιση που θα λειτουργεί ως φόβητρο για οδηγούς που αρνούνται να πληρώσουν διόδια. Εξετάζεται μια τροπολογία, που πιθανότατα θα ενταχθεί στο υπό διαβούλευση φορολογικό νομοσχέδιο, σύμφωνα με την οποία η αποφυγή πληρωμής θα θεωρείται απώλεια δημοσίων εσόδων, με το επιχείρημα ότι τα κρατικά ταμεία χάνουν τις εισπράξεις από τον ΦΠΑ που αντιπροσωπεύει το 23% της τιμής. Με αυτή την πλατφόρμα θα μπει και το Δημόσιο «συνεταίρος» στις εισπράξεις των εργολάβων, παρά το γεγονός ότι στους τρεις μεγαλύτερους αυτοκινητόδρομους (Αθήνα-Πάτρα, Αθήνα-Λαμία και Μαλιακός-Κλειδί) το ρίσκο των αναμενόμενων εσόδων έχουν αναλάβει εξ ολοκλήρου οι ανάδοχοι των έργων.
Με βάση τις συμβάσεις οι εργολάβοι «υπολογίζουν τα έσοδά τους με βάση τις πραγματοποιηθείσες διελεύσεις». Μάλιστα στις αιτιολογικές εκθέσεις που έχουν κατατεθεί στη Βουλή σημειώνεται σαφώς ότι «δεν αφαιρούνται τα τυχόν μη καταβληθέντα τέλη διοδίων». Επομένως οι απώλειες εσόδων βαρύνουν τους εργολάβους, που επιπλέον είναι υποχρεωμένοι να αποδίδουν στο Δημόσιο και τον αναλογούντα ΦΠΑ.
Πηγή: www.thebest.gr